Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

maandag 7 februari 2011

Gary (Is No) Moore



Vandaag attendeerde een collega mij erop dat Gary Moore is overleden. Hij is 58 jaar geworden. Toen ik interesse in rockmuziek kreeg waren het gitaristen als Eddie van Halen, Michael Schenker en Gary Moore die mij vooral erg aanspraken.

Ik herinner mij opeens beelden op televisie van Pinkpop. Het was in 1983 dat Gary Moore daar acte de presence gaf. Dat was zo'n beetje mijn eerste kennismaking met hem. Ik heb op YouTube gezocht en vond bovenstaand fragment. Het nummer 'Nuclear Attack' was toen heel actueel in die tijd van de zogenaamde 'koude oorlog'. Dreiging van het gebruik van kernwapens hield het oosten en het westen in haar greep.

Gary Moore heeft zich hier met uitstekende muzikanten omringd. We horen en zien drummer Ian Paice (bekend van Deep Purple), bassist Neil Murray en meestertoetsenist Don Airey. Het gitaarspel van Gary Moore is altijd buiten alle discussie verheven geweest, dit in tegenstelling tot zijn vocale capaciteiten. Daarin schoot hij voor mij persoonlijk wat te kort.

Toen Gary Moore het hardrockpad verliet en de blues(rock) ging omhelzen zijn dan ook onze wegen gescheiden. Het zou commercieël een groot succes voor hem gaan worden. Ik hou het (voorlopig) maar bij de hardrockzijde van de beste man... maar wie weet wat de toekomst nog gaat brengen. Ik merk ook dat bij het klimmen der jaren mijn smaak breder aan het worden is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten