Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zondag 2 januari 2011

Neal Morse (met een lokale coryfee)




Hoewel Ede niet direct als het 'culturele mekka' van midden-Nederland bekend staat kan ze aardig mee komen lijkt mij. Ik kijk dan vooral naar het gevarieërde programma dat er zo jaarlijks door o.a. De Reehorst, Cultura en Cinemec wordt aangeboden.

Verder kun je hier bekende culturele coryfeeën tegenkomen in hun dagelijkse beslommeringen. Onlangs zag ik bijvoorbeeld Hans Dorrestijn, gewapend met plastic tasje, door het centrum slenteren. Hier zou je Jan Siebelink van z’n sokken kunnen rijden als hij de hond aan het uitlaten is (dat overkwam een poosje geleden een collega van mij bijna).

Voor mij persoonlijk is de Edenaar met de hoogste culturele status een muzikant. Bij de massa geheel onbekend maar bij insiders bekend om zijn fantastisch drumspel. Ik kwam hem al eens tegen tussen de t-shirts en overhemden bij één van de plaatselijke low-budget textielboeren. Ik zei “Hallo” en noemde vervolgens zijn naam. Hij keek verbaasd op want we kennen elkaar niet persoonlijk.

Ik vertelde kort dat ik hem al twee keer live aan het werk had gezien. Dat ik normaal vooral gericht ben op wat de gitarist laat horen en zien. Maar dat hij door zijn goede drummen mijn aandacht wel erg van dat van de zes snaren had afgehouden! Hij maakte een lichte buiging en bedankte mij voor het compliment. Ik grasduinde vervolgens verder tussen het sterk afgeprijsde aanbod.

De man waar ik het over heb is Collin Leijenaar en hij speelt al weer vele jaren in de begeleidingsband van Neal Morse als deze in Europa op tournee is. Voor de CD opnames maakt Morse gebruikt van de beste muzikanten die het progressieve rockgenre heeft voortgebracht. Voor het drumwerk doet hij sinds jaar en dag beroep op wellicht wel de beste drummer ter wereld: Mike Portnoy (ex-Dream Theater).

Maar deze crème de la crème musici zijn vaak niet voorhanden (of gewoonweg te duur) voor een tournee van live-optredens en daarom heeft Neal Morse een aantal muzikanten gevonden die deze job uitmuntend ten uitvoer weten te brengen. En die komen dus 'gewoon' hier uit de regio!

Hierboven staat de trailer van de Sola Scriptura live DVD van Neal Morse. Dit fraaie conceptalbum handelt over het leven van de kerkhervormer Maarten Luther. Speel het eens af om een absolute topper in de progressieve rock te aanschouwen! Of anders... speel het eens af om te horen (en te zien) hoe een 'lokale held' de zaak aan elkaar mept! Om maar eens bij de t-shirts te blijven; een drummer met maatvoering XL.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten